به نام معاونت و به کام کارآفرينان

صدا و سيما براي توسعه اقتصاد دانش‌بنيان چه مي‌کند؟

براساس تفاهمنامه همکاری معاونت علمی و فناوری و سازمان صداو سیما، این سازمان قرار است سازو کار مشخصي رابراي حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان فراهم کندتا ازيک طرف مسيرشان براي تحقيق و توسعه وتوليد تجاري محصولات موردنيازسازمان هموار شودو ازطرف ديگر باايجادراهکارهای قانوني،موانع حقوقي که برسرراه خريدمحصولات بومی موردنيازسازمان وجود دارد،رفع شود.

به گزارش مرکز اطلاع رسانی و روابط عمومی معاونت علمی وفناوری رئیس جمهوری، قانون حمايت از شركت‌ها و موسسات دانش‌بنيان و تجاري‌سازي نوآوري‌ها و اختراعات موسسات دانش‌بنيان، اين شرکت‌ها و موسسات را موسسه‌هاي خصوصي يا تعاوني مي‌داند كه به منظور هم‌افزايي علم و ثروت، توسعه اقتصاد دانش‌محور، تحقق اهداف علمي ‌و اقتصادي (شامل گسترش و كاربرد اختراع و نوآوري) و تجاري‌سازي نتايج تحقيق و توسعه (شامل طراحي و توليد كالا و خدمات) در حوزه فناوري‌هاي برتر و با ارزش افزوده فراوان به ويژه در توليد نرم‌افزارهاي مربوطه تشكيل مي‌شوند. يک تا  100 درصد از سهام اين شرکت‌ها متعلق به يک دانشگاه يا واحد پژوهشي يا 51 تا 100 درصد آن متعلق به اعضاي هيات‌علمي‌ دانشگاه‌ها يا واحدهاي پژوهشي است. با توجه به اهميت فراواني که توسعه فعاليت‌هاي دانش‌بنيان در عصر حاضر دارد، توجه و کمک دولت به رونق و شکوفايي اين شرکت‌ها مي‌تواند نوعي «سرمايه‌گذاري براي آينده» محسوب شود. معافيت از پرداخت ماليات، عوارض ‌حقوقي و گمرکي، سود بازرگاني، عوارض صادراتي و... از جمله کمک‌هايي است که دولت مي‌تواند به اين شرکت‌ها ارائه دهد. امروز اين کمک‌ها صورت مي‌گيرد اما به نظر مي‌رسد با اجرايي شدن تفاهم‌نامه هشت ماده‌اي که خردادماه امسال ميان معاونت علمي ‌و فناوري رياست‌جمهوري و سازمان صدا و سيما امضا شد، کارآفرينان و کساني که در زمينه توليد و ارائه کالاهاي دانش‌بنيان فعاليت مي‌کنند بايد منتظر خبرهاي خوبي ديگري هم در اين زمينه باشند.

اقتصاد دانش‌بنيان؛ جايگزيني ايده‌آل براي اقتصاد نفتي

سورنا ستاري، معاون علمي ‌و فناوري رئيس‌جمهور، از جمله کساني است که اعتقاد جدي به جايگزيني اقتصاد دانش‌بنيان با اقتصاد نفتي دارد. آن‌طور که وي در دومين مراسم رونمايي از دستاوردهاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان که تحت حمايت صندوق نوآوري و شکوفايي قرار گرفته‌اند اعلام کرده بود، به نظر مي‌رسد در حال حاضر افقي روشن فراروي اقتصاد دانش‌بنيان قرار دارد و از اين‌جا به بعد است که به قول ستاري، «بايد با سرعت و توان بيشتري در مسير گسترش اقتصاد دانش‌بنيان حرکت کنيم». اين در حالي است که دو سال پيش تعريف دقيقي از مدل‌هاي بومي ‌ايجاد شرکت دانش‌بنيان و ساختار اقتصاد دانش‌بنيان در دست نبود اما امروز معاون علمي ‌و فناوري رئيس‌جمهور اذعان مي‌کند که پازل اقتصاد دانش‌بنيان به مرور در حال شکل‌گيري است و اگرچه در حوزه بازار و بسياري از زمينه‌هاي فرهنگي نيازمند رفع کاستي‌ها، فرهنگسازي و حل مشکلات هستيم اما به ساختار مناسبي از اين اقتصاد رسيده‌ايم. در همين راستاست که ستاري پايين آمدن قيمت نفت را تهديد نمي‌داند و مي‌گويد: «با بهره‌مندي از اقتصاد دانش‌بنيان هر چقدر قيمت نفت کاهش يابد، عاقلانه‌تر رفتار خواهيم کرد. کاهش يافتن سهم درآمدي کشور از محل فروش نفت تا 15 درصد فرصتي استثنايي و به نفع کشور ما است به شرط آن‌که بتوانيم از اين فرصت به بهترين نحو در جهت گسترده‌تر کردن روزافزون اقتصاد دانش‌بنيان بهره ببريم.» بنابراين به نظر مي‌رسد امضاي تفاهم‌نامه مشترک همکاري ميان معاونت علمي ‌و فناوري رياست‌جمهوري و سازمان صدا و سيما مي‌تواند پاسخي اثربخش به نيازهاي فناورانه رسانه ملي در چارچوب اهدافي باشد که دارد و از سوي مقام‌ معظم رهبري ابلاغ شده است. همچنين مي‌تواند اقدامي ‌موثر در جهت توسعه اقتصاد دانش‌بنيان و مقاومتي باشد.

صدا و سيما براي تبليغ کالاي دانش بينان تخفيف مي‌دهد

همکاري و هم‌افزايي صدا و سيما و معاونت علمي ‌و فناوري هدف اصلي امضاي اين تفاهم‌نامه است تا نه‌تنها توامندي‌هاي شرکت‌هاي داخلي براي توسعه فناوري‌هاي حوزه رسانه شکل بگيرند و ارتقا پيدا کنند، بلکه زيرساخت‌هاي مورد نياز رسانه‌هاي نوين و ايجاد يک بستر پايدار، ايمن، به‌روز و کارا به منظور سيگنال‌رساني رسانه ملي نيز تامين شود. يکي ديگر از موضوعات اين تفاهم‌نامه، تلاش براي فرهنگ‌سازي و ترويج علم و فناوري در جامعه از طريق توليد برنامه‌هاي تلويزيوني مشترکي است که در حمايت از محصولات و خدمات دانش‌بنيان ساخت داخل توليد مي‌شوند و از خرداد‌ماه امسال تا امروز که حدود شش ماه از امضاي اين تفاهم‌نامه گذشته، تعدادي از اين برنامه‌ها از جمله «نسيم دانش»، «فناور»، «جيوگي»، «628»، «تا ثريا» و... روي آنتن رفته‌اند.

تامين پايدار، باکيفيت و بهره‌ور محصولات و خدمات دانش‌بنيان مورد نياز صدا و سيما نيز يکي ديگر از موضوعاتي است که ستاري و سرافراز بر سر آن به توافق رسيده‌اند. اما مهم‌تر از همه، تخفيف فرهنگي است که قرار است از جانب سازمان صدا و سيما به شرکت‌هاي دانش‌بنيان داخلي داده مي‌شود تا کالاهاي خود را در رسانه ملي تبليغ کنند. اين مساله فرصتي ايده‌آل را براي ملت فراهم مي‌کند تا به قول ستاري، «مردم به صورت ملموس احساس کنند دانش و فناوري مي‌تواند زندگي بهتري را براي آنان رقم بزند».

چتر حمايت مادي و معنوي صدا و سيما بر سر شرکت‌هاي دانش‌بنيان

بر اساس اين تفاهم‌نامه، سازمان صدا و سيما قرار است ساز و کار مشخصي را براي حمايت از شرکت‌هاي دانش‌بنيان فراهم کند تا از يک طرف مسيرشان براي تحقيق و توسعه و توليد تجاري محصولات مورد نياز سازمان هموار شود و از طرف ديگر با ايجاد راهکارهاي قانوني، موانع حقوقي که بر سر راه خريد محصولات بومي ‌مورد نياز سازمان وجود دارد، رفع شود.

از آن‌جا که فناوري‌هاي حوزه رسانه نيز مي‌توانند از سوي شرکت‌هاي دانش‌بنيان داخلي توليد شوند و توسعه پيدا کنند، سازمان صدا و سيما در اين زمينه نيز متعهد به ايجاد زيرساخت‌ها و نهادهاي پشتيبان شده است. همچنين، قرار است اين سازمان از تجاري‌سازي و بومي‌سازي فناوري‌ها و نوآوري‌هاي شرکت‌هاي دانش‌بنيان در حوزه رسانه هم به شکل مادي و هم حمايت معنوي کند.

قول‌هاي مهم معاونت علمي ‌و فناوري رياست‌جمهوري براي توسعه اقتصاد دانش‌بنيان

«اقتصاد دانش‌بنيان از اولويت‌هاي مهم دولت تدبير و اميد است». نه‌تنها معاونت علمي ‌و فناوري رياست‌جمهوري بر اين مساله تاکيد دارد بلکه محمدجواد ظريف، وزير امور خارجه، نيز در همايش سالانه سفرا و روساي نمايندگي‌هاي جمهوري اسلامي ‌ايران در خارج از کشور که آبان‌ماه برگزار شد، به آن اشاره کرد. با توجه به اهميت اين امر، ستاري به عنوان معاون علمي‌ و فناوري دکتر روحاني، در تفاهم‌نامه مشترک با صدا و سيما متعهد شده است که از تجاري‌سازي و بومي‌سازي محصولات و خدمات دانش‌بنيان در حوزه فناوري‌هاي رسانه از راه‌هايي چون مساعدت در تسريع فرايند اخذ تسهيلات ارزان‌قيمت براي نمونه‌سازي و توليد محصولات دانش‌بنيان، صندوق نوآوري و شکوفايي را مورد حمايت مادي و معنوي قرار دهد.

راهکارهاي حمايتي معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري که در اين تفاهم‌نامه به آن‌ها اشاره شده است عبارتند از: تجاري‌سازي طرح‌هاي کلان ملي فناوري، ايجاد ستادهاي توسعه فناوري راهبردي، ارائه تسهيلات ارزان به بخش خصوصي براي توليد نمونه اوليه در قالب بومي‌سازي طرح‌هاي فناوري کليدي مرتبط با حوزه رسانه و... همچنين اين معاونت متعهد شده است که طرح‌ها و شرکت‌هاي دانش‌بنيان حوزه رسانه را به سازمان صدا و سيما معرفي کند تا آن‌ها سهمي ‌در بازارسازي و ايجاد تقاضا در سازمان و سازمان نيز سهمي در حمايت از اين شرکت‌ها و تجاري‌سازي فناوري داشته باشند.

علاوه بر اين، قرار است شرکت‌هايي از سوي سازمان صدا و سيما به عنوان کارگزار تشخيص صلاحيت شرکت‌هاي دانش‌بنيان در حوزه تجهيزات و فناوري‌هاي رسانه به معاونت علمي و فناوري رياست‌جمهوري معرفي شوند و حداقل يکي از اين شرکت‌ها به تاييد کارشناسان اين معاونت برسد.

صدا و سيما براي توسعه اقتصاد دانش‌بنيان چه مي‌کند؟

سرافراز که در جلسه امضاي تفاهم‌نامه مشترک با معاونت علمي ‌و فناوري رياست‌جمهوري تاکيد کرده بود «رويکرد رسانه ملي اين است که اقتصاد دانش‌بنيان در جامع نهادينه شود»، با امضاي اين تفاهم‌نامه متعهد شده است براي بازارسازي و به کارگيري فناوري‌هاي بومي‌ شرکت‌هاي دانش‌بنيان در سازمان همکاري و اين مهم را با برگزاري نمايشگاه‌هاي تجهيزات رسانه‌اي ساخت داخل محقق کند. علاوه بر اين، همکاري براي طراحي و نهادينه کردن ساز و کارهاي خريد تجهيزات، خدمات و فناوري‌هاي داخلي با محوريت پروژه‌هاي کليدي سازمان، حمايت از ايجاد شبکه نوآوري و فناوري با شرکت‌هاي بخش خصوصي طرف قرارداد با سازمان و ايجاد تقاضاي پايدار و مستمر در اين شبکه بر اساس طرح‌هاي توسعه آتي و نيازهاي گلوگاهي و دانشي و... از ديگر تعهدات سازمان صدا و سيما در قبال اين تفاهم‌نامه است. همچنين قرار است سازمان از حداکثر ظرفيت‌هاي داخلي کشور استفاده کند و به سمت نخريدن توليدات خارجي (در مواردي که امکان  توليد داخلي وجود دارد) پيش برود.

توليد برنامه‌هاي راديويي و تلويزيوني با موضوع ترويج علم و فناوري و فرهنگ‌سازي و عرضه تجهيزات دانش‌بنيان داخلي نيز از ديگر موضوعاتي است که سرافراز و ستاري بر سر آن به توافق رسيده‌اند. از آن زمان تاکنون شاهد توليد و ساخت برنامه‌هاي اين‌چنين در شبکه‌‌هاي مختلف سيماي ملي و استاني و معاونت صداي سازمان صدا و سيما هستيم که بعضي از آن‌ها مانند «چرخ» (هر چند که بيشتر به مسائل و موضوعات خارجي مي‌پردازد) و «اسطرلاب» و «برنامه 626» و «تا ثريا» و «ثريا» روي آنتن رفته‌اند و بعضي ديگر در حال توليد و آماده‌سازي براي پخش هستند. و در اين ميان هم  نبايد نقش ويژه شبکه‌هاي نسيم، شبکه يک و دو و شبکه اقتصاد (پنج) مستند و آموزش را از نظر دور داشت.

اين تعهدات در حالي قرار است اجرايي شوند که سرافراز در جلسه با ستاري گفته بود: «مي‌توان برنامه‌هايي را پيش‌بيني کرد که در آن‌ها اين موسسات [دانش‌بنيان] به عنوان الگو‌هايي که بر پايه فکر و انديشه گروهي به موفقيت رسيده‌اند، به جامعه معرفي شوند که در اين خصوص نيز شبکه خبر و خبرگزاري صدا و سيما اقدامات خوبي انجام داده‌اند. استمرار پخش اين برنامه‌ها در ساعاتي منظم و در دوره‌اي خاص تاثيرگذار خواهد بود و به ترويج تفکر مبتني بر اقتصاد دانش‌بنيان منجر مي‌شود.» وي با استقبال از پيشنهاد ايجاد پارک فناوري رسانه ملي تاکيد کرده بود که از وظايف اصلي صدا و سيما، ترويج علم و معرفي عالمان در حوزه‌هاي مختلف است.

منبع: «ماهنامه دانش بنیان»

 

 

کلمات کلیدی
//isti.ir/ZxW9